‘Zeilen op een groot schip terwijl je nieuwe culturen verkent, studiepunten verdient en vrienden van over de hele wereld maakt.’ Dé slogan van Class Afloat, de organisatie die zeilreizen over de wereldzeeën aanbiedt. En Heino… speelt een belangrijke rol in dit avontuur.
Heino, Amsterdam Area, The Netherlands. Eén van de locaties die een rol speelt in dit internationale tiener-avontuur. Net als Marokko, Brazilië, Cuba, Paramaribo, Parijs en Berlijn.
Een avontuur over de wereldzeeën
Leerlingen en studenten van over de hele wereld startten een paar weken geleden hun reis in Berlijn. Na enkele dagen vertrok het gezelschap, van ongeveer 50 leerlingen plus begeleiders, naar Heino. Daar begon de (door)start van hun avontuur: een zeilreis van negen maanden over de wereldzeeën. En de voorbereidingen? Die deden ze, maar liefst tweeënhalve week lang, bij Summercamp Heino.
David Green, groepsleider en hoofd van de expeditie, vertelt:
‘Summercamp Heino is een vaste stop, omdat het een erg fijne accommodatie voor onze studenten is. Het heeft de weidse ruimte en natuur die we echt waarderen. Juist omdat we zoveel tijd op de oceaan doorbrengen, waar we vooral op elkaar gericht zijn. Ik vergelijk het leven op zee vaak met een woestijn. Een plek als Forest Lodge (de groepsaccommodatie aan het Jacobsgat) helpt ons echt om een gemeenschap op te bouwen, op een rustige en positieve manier.’
Al zeilend leren
De studenten, tieners tussen de 16 en 19 jaar oud, volgen een zeilopleidingsprogramma op het schip ‘Alexander von Humboldt II’ (ALEX-2). De ALEX-2 zien ze pas in Bremerhaven (Duitsland), waar het echte zeilavontuur begint. Onder leiding van een kapitein en 22 bemanningsleden leren ze álles over het zeilen op zo’n ‘huge’ schip. Ze worden onderdeel van de bemanning en hebben dagelijks twee uur dag- én twee uur nachtwacht aan dek. Daarnaast volgen ze een studieprogramma. Zes dagen per week krijgen ze les van hun begeleiders of (online) van hun professoren. Het zijn niet alleen maar lessen ‘binnen de schotten van het schip’, want juist het ervarend leren staat centraal. Of het nu aan land, op zee of in een aanleghaven is, leren doen ze in de praktijk. Ze verdiepen zich bijvoorbeeld in de (kunst)geschiedenis van Europa of bestuderen de mariene biologie terwijl ze over de wereldzeeën zeilen.
Tijdens hun reis bezoeken ze twintig locaties en aanleghavens op vier continenten. Op die momenten hebben ze geen les, maar ontdekken ze de wereld. Ze brengen een nacht door in de woestijn in Marokko, wonen in een gastgezin op de Dominicaanse republiek, en bezoeken Kasteel Het Nijenhuis in Heino.
Elk jaar is het schooljaar aan boord van ALEX-2 anders. Geen jaar is de route hetzelfde, maar de bekende havens – zoals Marokko, Brazilië en de Dominicaanse Republiek – komen elk jaar terug. Het bijzondere is, dat Heino al drie jaar op rij wordt aangedaan!
David: De accommodatie van Summercamp past goed bij de filosofie en opzet van onze school. De klaslokalen en mogelijkheden voor activiteiten zijn goed en het personeel is super-behulpzaam. En wat een geweldige bonus is: de piratenbar en de disco!’
We voelen ons thuis
Hunter (17, Canada), Anders (16, Verenigde Staten) en Luka (17, Kenia, Canada, België) vertellen graag wat zij zo bijzonder vinden aan Summercamp, aan Heino en aan hun reis. Ze voelen zich thuis in Heino. ‘Overal op de wereld lijken kleine plaatsen op elkaar. De studenten komen vaak uit wat kleinere plaatsen. Het voelt veilig en herkenbaar. Waarschijnlijk voelen we ons daarom zo thuis.’ Hoewel ze nog geen drie weken op weg zijn en de ALEX-2 nog niet eens hebben gezien, hebben ze al wat last van heimwee. ‘Ik ben nog nooit zo lang van huis geweest.’
Luka’s vader komt uit België. Hij is tweetalig opgevoed en spreekt vloeiend Vlaams. Hij (her)kent de Nederlandse taal en maakt hier makkelijk contact. Anders’ oma woont in Amsterdam, dus ook hém is Nederland niet vreemd. Ze zijn verrast over Summercamp, het is ‘veel beter dan Berlijn’. Ze vinden het leuk dat er ook Nederlandse kinderen op het bosrijke terrein spelen en sporten. ‘Dat zou je bij ons in Canada nooit zien’, vertelt Hunter. ‘De kinderen lijken hier veel volwassener. Ze mogen denk ik veel meer, hebben veel meer vrijheid.’
‘Wat ik het leukst vind aan Heino? Buuffies!’ zegt Hunter enthousiast. ‘Hun cappuccino met ‘applepie’ is zó lekker! Gisteren ben ik zelfs twee keer geweest. I love Buuffies!’ Luka en Anders – en ook David – beamen volmondig. De vrijheid die ze ervaren, op een leenfiets naar Buuffies of Kasteel Het Nijenhuis. Wat ook indruk heeft gemaakt is het Oktoberfest. ‘Al die mensen in lederhosen’, wát een ervaring. ‘En dan de enige zijn die niet drinkt!’
David: Dat Heino zo dichtbij is, is geweldig voor de studenten. Ze krijgen het gevoel dat ze wat onafhankelijker kunnen zijn en niet ‘opgesloten’ zijn – ze zijn jongvolwassenen in plaats van kinderen. Heino voelt heel veilig aan: een goede plek voor een school zoals de onze.’
Met Heino als standplaats vullen de tieners hun eigen programma in. Plaatsen die ze, met Elbobus, bezoeken zijn Amsterdam, Giethoorn en Enkhuizen. Maar ook daar hebben ze vrije tijd. Het Rijksmuseum is voor Anders, die kunst- en cultuurvakken volgt, een gewéldige plek.
Luka en Hunter hebben allebei een tussenjaar; Anders is ‘de benjamin van de groep’ en zit in zijn voorlaatste jaar van High School. Alle drie hebben ze een andere reden om aan Class Afloat mee te doen. ‘Vrienden voor het leven maken, wereldburger zijn en de wereld over zeilen’ willen ze alle drie. Afstand nemen van high school, ontdekken wie je bent en welke studie bij je past, ook dát zijn onderwerpen die hebben meegespeeld in hun keuze.
Culturele verschillen
De jongens zijn zich er zéker van bewust dat ze bevoorrecht zijn. Ze zijn hun ouders dankbaar zijn dat ze zo’n bijzondere reis kunnen maken. Ze zijn nog maar net onderweg en hebben al zoveel geleerd. Het eten dat zo anders is (’twee keer bróód op een dag’) en ‘veel minder gericht op vlees’. Ze vinden het eten goed, maar anders dan thuis. Misschien wel het eerste culturele verschil dat ze ervaren.
David: ‘Het eten tijdens de reis kan voor ons soms een uitdaging zijn. Een deel van het eten dat voor ons wordt bereid lijkt cultureel, met de nadruk op brood en gefrituurde snacks. We eten graag gezond – zoals salades, bonen en peulvruchten. Summercamp reageert heel goed op onze verzoeken. Ze hebben er alles aan gedaan om iets speciaals te maken voor Thanksgiving, dat veel van onze studenten vieren.’
Drop? Nee, daar hebben Hunter en Anders nog nooit van gehoord. Met smaak proeven ze van de (typisch Nederlandse) drop. Zoet, zout en muntdrop, álles willen ze proeven. Ze wat vínden ze het lekker. De jongens nemen de aangebroken doosjes graag mee naar hun ‘Bonte Avond’ op Summercamp – naar hun nieuwe vrienden van over de hele wereld.
Luka: ‘Het is schoon op Summercamp, we hebben veel ruimte en vrijheid en de mensen zijn aardig. We voelen ons thuis.’
Dag Class Afloat, dag studenten, geniet van de komende maanden op zee en aan land. We zien jullie volgend jaar graag weer, thuis, bij Summercamp Heino!