Hoezo hart voor Heino?
Heino Aktief en Heinose Winkeliers Vereniging: ondernemen met ambitie
Het resultaat van een recentelijk gehouden koopstromenonderzoek was natuurlijk een geweldige opsteker. Waar grote buurman Raalte de consument zag vertrekken, begroette Heino maar liefst een stijging van dertien procent. Mooie cijfers, die de ondernemers uit het dorp in de zak kunnen steken. Maar, daar moet het niet bij blijven, vinden Kim van de Worp (Heinose Winkeliers Vereniging) en Robert Fakkert (Heino Aktief). ‘Succes komt niet vanzelf. We blijven met z’n allen sterk afhankelijk van de ambities van de ondernemers.’
Het koopstromenonderzoek had niet op een beter moment kunnen worden gepresenteerd. Hier en daar ontstonden namelijk berichten over de teloorgang in het centrum van Heino. Panden stonden leeg en er leek stagnatie bij de zoektocht naar een nieuwe invulling. Als zelfs in zo’n situatie blijkt dat je nog kunt groeien, dan is er alle reden om de toekomst positief tegemoet te treden. Met het vooruitzicht dat bijna alle panden al weer zijn voorzien van een nieuwe eigenaar/exploitant (o.a. Kruidvat) is de stemming in Heino dus opperbest. Van de Worp en Fakkert waren er al van overtuigd dat de leegstand van tijdelijke aard was. ‘Het ondernemersklimaat is hier altijd goed geweest. De aantrekkingskracht wordt vooral bepaald door de gunstige ligging aan de N35. Zwolle, Deventer en de regio Twente zijn daardoor goed bereikbaar. Maar, er is meer! Omschrijf het maar als de positieve uitstraling van het dorp. Er is gemeenschapszin, een bloeiend verenigingsleven, mogelijkheden voor cultuur en een omgeving met allerlei wandel- en fietsmogelijkheden. Niet alleen prettig om te werken, maar ook om te wonen.’
Zwolle-Zuid
Het koopstromenonderzoek liet ook klip en klaar zien dat de bezoekers van het Heinose centrum al lang niet meer komen uit omliggende buurtdorpen. Ook Zwolle-Zuid heeft Heino ontdekt, want maar liefst tien procent van de consumenten is daar woonachtig. ‘De supermarkten zijn daarbij de trekkers, maar er is hier sprake van een mooi en gevarieerd winkelaanbod. De grote kracht is echter dat men hier gratis én voor de deur kan parkeren. We mogen daarmee best meer aan de weg timmeren’, aldus Van de Worp en Fakkert, die zien dat er weer een hang ontstaat naar het winkelen in dorpen. ‘Mensen hunkeren weer naar die gezellige, intieme sfeer van vroeger.’
Natuurlijk kunnen ondernemers individueel, maar vooral ook gezamenlijk heel veel betekenen. Zo wordt de intocht van Sinterklaas en de grote kerstboom in het centrum van Heino mogelijk gemaakt door samenwerking tussen beide ondernemersverenigingen. Ze zijn echter mede afhankelijk van factoren als leefbaarheid, bereikbaarheid, woningbouw en ontwikkeling van bedrijventerrein(en). Factoren, waarvoor je vaak bent aangewezen op de (gemeentelijke) overheid. Het contact met de gemeente Raalte is momenteel goed te noemen. ‘Dat gaat de laatste paar jaar een stuk beter. We merken aan alle kanten dat we als gesprekspartner serieuzer worden genomen.’
Het resultaat moet op termijn te zien zijn als bedrijventerrein Blankenfoort in 2014 haar zo vurig gewenste uitbreiding (inclusief woningbouw) gaat krijgen. Heino Aktief is eigenhandig op pad gegaan om hiervoor draagvlak te creëren. Ook op het gebied van woningbouw willen de ondernemers de vaart er in houden. In 2015 moeten er vierhonderd nieuwe woningen zijn gebouwd, zowel op inbreidings- als uitbreidingslocaties. ‘We hebben daar een flinke inhaalslag te maken’, vinden Van de Worp en Fakkert, die ook nog wel verbeterpunten hebben voor het centrum. ‘We moeten zeker investeren in de beeldkwaliteit.’