Heinose voorzitter MKB Regio Zwolle Ben Reuvekamp geeft duidelijk signaal af
Sallandse ondernemer moet meer bezig zijn met regionale agenda
Wie Ben Reuvekamp kent, weet dat hij aardig is verknocht aan Heino. Hier liggen zijn wortels, hier is hij opgegroeid én nog steeds woonachtig en hier kreeg hij de kans om ondernemer te worden. Als voorzitter van MKB Regio Zwolle weet hij ook dat je groter moet denken. Des te mooier is het dat hij de jeugdige carnavalsgroep ‘t Giet Vedan uit Heino als voorbeeld neemt hoe succesvol mensen met verschillende karakters en achtergronden kunnen samenwerken. “Het vraagt enorm veel inzet, toewijding en flexibiliteit om iedere keer op de eerste plaats te eindigen in de regionale optochten.”
Het is een mooi bruggetje naar de boodschap die hij als MKB-voorzitter voor het voetlicht wil brengen: de regio Zwolle moet zich meer op de kaart zetten en daar is een gezamenlijke inspanning voor nodig. Gemeenten, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven moeten samen optrekken. “Gemeenten zijn al gewend om te bouwen aan de regio, maar als het gaat om samenwerking wordt door de Sallandse ondernemer vaak nog te lokaal gedacht. We zijn nu hard bezig met een inhaalslag om ons als regio Zwolle beter te organiseren. Dat is noodzakelijk, want anders lopen we het risico dat we in Brussel (Europa) en Den Haag (landelijk) de boot gaan missen. Zeker nu de aandacht van de provincies verschuift naar de regio’s.”
Bewust of onbewust is hij zelf een exponent geworden van het regionale denken door als Heinoër de voorzittershamer van MKB Regio Zwolle te accepteren. Nadat hij in 2006 het voederbedrijf inclusief de fabriek in Sneek van de hand deed, stopte hij met een aantal compagnons al zijn energie in twee nieuwe bedrijven. HRpm is een vernieuwend en succesvol bureau dat actief is in de wereld van uitzenden & detacheren, werving & selectie en payroll met name in de agrarische sector en het MKB. Met Heatplus boorde hij zelfs een nieuwe markt aan, namelijk het duurzaam verwarmen van grote gebouwen zonder gebruik van fossiele brandstoffen.
“We zijn bijzonder snel gegroeid en in 2010 zijn we in de regio Zwolle uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. Dan kom je al snel in beeld en eerlijk gezegd heb ik het zelf altijd belangrijk gevonden om me ook maatschappelijk in te zetten. Nee, ik heb het zeker niet gedaan om er beter van te worden. Al is het natuurlijk wel een goede manier om nieuwe contacten op te bouwen.”
Op de borst kloppen
Zakelijk en maatschappelijk. In de visie van Reuvekamp is het een twee-eenheid. “Uiteindelijk hebben we in de basis allemaal hetzelfde doel en dat is een sterke regio. Dat betekent een sterk bedrijfsleven, maar ook dat we overal goede faciliteiten houden om te wonen en te recreëren”, stelt de MKB-voorzitter die overigens van mening is dat de Regio Zwolle zich wel wat meer op de borst mag kloppen. “We hebben hier echt mensen en bedrijven met toegevoegde waarde, zowel in de maakindustrie als qua innovatie. Het is alleen noodzakelijk dat we het beter vermarkten. Wat andere regio’s als kernwaarden zien, vinden wij vaak heel normaal. Soms is het goed om die bescheidenheid te laten varen. Laten we ons profileren met een combinatie van oude waarden en vernieuwend denken. Dan moeten we in staat zijn om het verschil te maken”, droomt hij hardop.
Zonder nadenken komt hij met Heinose bedrijven op de proppen die wat hem betreft volledig passen in het zojuist geschetste beeld: Transportbedrijf Ter Laak, Kamphof Veetransport, dHM (de Haan Machinefabriek) en Seine Wonen. Familiebedrijven die al een aantal decennia bestaan en er toch in slagen om continu te vernieuwen. “Je hebt ondernemers die er de hele dag over praten, maar zij durven ook aan- en door te pakken. En ze worden beloond, want ze doen het beter dan de meeste concurrenten in hun branche. De mentaliteit van deze streek met een creatief en innovatief sausje. Dat is toch wat je wilt”, stelt hij retorisch.
Om Heino in de toekomst leefbaar te houden, is het essentieel dat ook burgers ondernemender worden en meer verantwoordelijkheidsbesef aan de dag leggen. Als het gaat om maatschappelijke initiatieven wordt voor ondersteuning vaak gekeken naar de ondernemer, maar Reuvekamp speelt de bal graag terug. Hij illustreert het met een voorbeeld uit eigen koker: “Een paar jaar geleden hebben we met HRpm besloten om de volleybalclub te sponsoren. Daar hebben we wel een tegenprestatie aan verbonden. En zo gebeurde het dat leden van de club hebben geholpen bij activiteiten van woonzorgcentrum Het Wooldhuis.”
Kwetsbaar opstellen
Het is goed dat fotograaf Vincent Hartman zich meldt, want we kunnen nog uren praten over het ondernemerschap, groei en ambitie en zijn inspanningen voor het MKB. Laten we afronden met de vraag of de Heinose c.q. Sallandse ondernemer zich meer moet laten zien op vergaderingen en bijeenkomsten binnen de Regio Zwolle. “Nee, dat is niet direct noodzakelijk. De enige oproep die ik doe, is om je breder te oriënteren. Kijk waar ondernemerstraffic is en probeer slim te netwerken aan de hand van een door jezelf gedefinieerd doel. Stel je daarbij kwetsbaar op en durf aan een ander te vragen hoe hij/zij het doet”, besluit Reuvekamp die zelf ook bereid is om een ondernemer voort te helpen. “Wie inzet en ondernemend gedrag toont, help ik graag om een richting aan de plannen te geven.”