Familiebedrijf oogst overal veel waardering voor duurzame koers
Struin een uurtje rond over het terrein van Jansen Wijhe. Ga in gesprek met de bevlogen eigenaren Jos en Koen Jansen. En je weet voor altijd dat je niet op een industrieterrein of in een glanzend kantoorpand hoeft te zijn gevestigd om het predicaat mooi bedrijf te krijgen. Jansen Wijhe is namelijk het schoolvoorbeeld van een onderneming die de traditie koestert en toch voorop loopt als het gaat om innovatie. De nieuwste missie? De grote groep onwetenden overtuigen van de werking van bodemverbeteraar bokashi.
Het duurt nog drie jaar en dan wordt ongetwijfeld de nieuwe aanwinst voor de wand in het kantoor van Jos Jansen onthuld. Er hangen al een spiegel en een klok ter ere van het 25- en 50-jarig bestaan van het familiebedrijf, dus voor het 75-jarig bestaan in 2023 zetten we ons geld op een mooie foto, pentekening of iets dergelijks. Dit jaar is met Koen de derde generatie aangetreden. Het was Herman Jansen die begon met het agrarisch loonwerk en Jos die het aandurfde om de orderportefeuille uit te breiden met grote infrawerken en groenrecycling. “Bedoeld om meer continuïteit te creëren. Met name voor de rustigere winterperiode.” De groenrecycling, die twintig jaar geleden zijn intrede deed bij Jansen Wijhe, was al een mooie stap richting duurzaamheid. En daarmee groeide heel gestaag de wens om de circulaire gedachte verder vorm te geven. “In algemene zin stond het me tegen dat in de landbouw zoveel chemische producten worden gebruikt. En aangezien ik een man ben die in kansen denkt, zag ik hier wel een uitdaging. Zo kwam ik tien jaar geleden in Oostenrijk al in aanraking met mensen die op een hele andere manier tegen bodemverbetering aankijken.”
Gezonde mens
Jos en Koen Jansen nemen alle tijd om uit te leggen dat het vizier na de Tweede Wereldoorlog alleen maar was gericht op productie. En dat heeft geleid tot uitputting van de bodem. We moeten dus zorgen dat de bodem weer voeding krijgt. “Een gezonde bodem zorgt voor gezonde planten en gezonde voeding voor dieren en uiteindelijk dus ook voor een gezondere mens”, doceren de twee. Maar wat is nu eigenlijk bokashi? De naam is afkomstig uit Japan en het betekent zoiets als goed gefermenteerd organisch materiaal. Organische reststromen als bladeren en ander groenafval worden verwerkt en op een constante temperatuur gehouden. Door er micro-organismen aan toe te voegen ontstaat een rijke bodemverbeteraar. Jansen Wijhe trekt hierin samen op met Bij de Oorsprong uit Dalfsen. Natuurlijk heeft Jansen Wijhe een commercieel belang en hopen ze te scoren met een voor Nederland nog relatief onbekend product. Want, de kachel moet natuurlijk wel branden, maar je kunt met een gerust hart stellen dat ze vooral een soort zendingsdrang hebben. De blijde boodschap wordt in het hele land verkondigd. “Alleen in het afgelopen jaar zijn we al voor 43 gemeenten actief geweest. Dan maken we bokashi op locatie. Gewoon uit al het blad en andere organische reststromen die daar zijn verzameld.” Bokashi kun je beschouwen als een goede aanvulling op compost. Waar je met compost zorgt dat de plant voeding krijgt, wordt met bokashi het bodemleven gevoed. Niet alleen ruik je het verschil, je ziet het ook. Het is namelijk grover van structuur. “Het blijft op het land liggen en het houdt goed vocht vast, waardoor je geen verlies hebt door uitspoeling. Ideaal voor de droge zomers waarmee we steeds meer te maken krijgen. Het is heel geschikt voor weilanden, maar ook voor tuinen en gazons. Niet voor niets werken steeds meer hoveniers met bokashi. Zeker ook omdat het de onkruiddruk flink beperkt.”
Opbrengst verdubbeld
Logisch dus dat op de nieuwe website van Jansen Wijhe meer dan voorheen aandacht wordt besteed aan bokashi. Inmiddels zijn ook meerdere mengsels op de markt voor verschillende toepassingen zoals weidegrond, sportvelden (geen kunstgras…), tuinen en gazons. “Je kunt het van maandag tot en met zaterdag bij ons ophalen, maar bezorgen is ook mogelijk. Waar nodig stellen we eerst nog vast wat het humusgehalte van het perceel is. Op basis van die gegevens wordt precies de juiste samenstelling van de bokashi vastgesteld en dus echt maatwerk geleverd.” Natuurlijk is het geweldig dat Jos en Koen Jansen zo enthousiast zijn. Nog beter is het om ‘ongelovigen’ te overtuigen met verhalen en resultaten van ambassadeurs zoals Varkensbedrijf Neimeijer. “Daar hebben we een proef gedaan met bokashi en de opbrengst van het land is na drie jaar verdubbeld!”, aldus de eigenaren van Jansen Wijhe die het gesprek afronden met een duidelijke boodschap aan heel Nederland. “Het moet niet langer draaien om massaproductie, maar om het produceren van gezond voedsel!”
Jansen Wijhe
Lierderholthuisweg 15
Wijhe
0572 391435
info@jansenwijhe.nl
www.jansenwijhe.nl