Hoezo beroemd in Heino?
DJ Mischa Daniels is ‘hot’ in mondiaal uitgaansleven
Ouders, familie en vrienden hebben waarschijnlijk lang gedacht dat Mischa Heeger (31) wel in de voetsporen van zijn vader zou treden. Met als doel om uiteindelijk het gelijknamige makelaarskantoor in Heino over te nemen. De keuze voor een studie makelaardij-onroerend goed leek dat toekomstbeeld zelfs te bevestigen. Het liep echter helemaal anders. Onder zijn artiestennaam DJ Mischa Daniels is hij ‘hot news’ in het mondiale uitgaansleven. Van Tokio, tot São Paulo en van Las Vegas tot Miami; zonder uitzondering wordt hij getrakteerd op een laaiend enthousiaste menigte. ‘Living life in the fast lane’, heet dat waarschijnlijk.
‘De huizenbusiness is nog steeds wel iets waar ik warm van word. Zeker als het gaat om het opknappen van oude panden. Ik vind het geweldig om voor dat soort panden een plan te maken, iets moois te creëren. Zo heb ik ook mijn huidige woning in Zwolle helemaal opgeknapt. Superleuk werk’, vertelt Mischa als we hem ontmoeten in café Public in het centrum van de Overijsselse hoofdstad. ‘Maar de muziekwereld trok me nog meer en het gaf me sneller dan verwacht de kans om een leuke boterham te verdienen.’
Natuurlijk is het hard werken en veel reizen, maar het gaat hem momenteel voor de wind. De liefde voor de muziek zat er al vroeg in. Op z’n zevende had hij al een trompet in de knuistjes en een paar jaar later zetelde hij zich eveneens achter een drumstel. Daarna ging zijn voorkeur uit naar de computermuziek. Of hij al weet dat de volgende vraag ‘dat is toch geen muziek?’ is, anticipeert hij meteen. ‘Dat hoor ik wel vaker, maar met dank aan de computer kan ik in mijn eentje dingen voor elkaar krijgen waar je normaal gesproken een hele band voor nodig hebt. Met de huidige software zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Technologie heeft de muziek veranderd. Er is veel ‘crap’, maar in zijn algemeenheid is de kwaliteit zeker gestegen.’
Toch kan hij de romantici onder ons wel begrijpen, want hij heeft zelf de leeftijd dat hij nog vinyl plaatjes heeft gedraaid. Maar de weg terug is voor hem absoluut een doodlopende weg. MP3 heeft de plek ingenomen van vinyl. ‘Als ik voorheen op reis ging om ergens te draaien, ging er een grote koffer met plaatjes mee. Nu heb ik genoeg aan een USB-stick of SD-kaart. Voor ons DJ’s is dat een enorme verbetering.’
Gouden plaat
Amper de kinderschoenen ontgroeid, deed Mischa mee aan een landelijke mix-contest voor DJ’s in de dop, uitgeschreven door muziekzender 3FM. De jongste deelnemer ging daar tot zijn eigen verrassing met de hoofdprijs van 2500 gulden aan de haal die hij meteen investeerde in twee draaitafels. ‘Ik kan me nog wel herinneren dat ik tijdens de finale behoorlijk zenuwachtig was. Het was nog in de vinyltijd, dus als je nerveus bent, is het best lastig om de naald in de groeven te krijgen’, lacht hij om zijn eerste ervaring als DJ.
En zo kan het gebeuren dat hij zo’n 15 jaar later z’n eerste gouden plaat aan de muur mocht hangen. Die gouden status bereikte hij in Canada. Dat succes smaakt naar meer en misschien lukt het wel in Zuid-Amerika, het continent dat kan worden beschouwd als de bakermat van zijn succes en waar zijn naam bijna met hoofdletters wordt geschreven. ‘Nederland? Nee, daar ben ik niet zo bekend, maar daar zit ik niet zo mee. Daar zijn we als Nederlandse DJ’s wel aan gewend geraakt. Waar je hier lauwe reacties ontvangt, kun je in andere landen juist razend populair zijn. Hoe goed je ook bent, er speelt altijd wel een factor geluk mee. En je moet producers vinden die van mening zijn dat jij het juiste geluid creëert. Dat je kunt scoren in een bepaalde markt. Af en toe moet je het dus ook zakelijk bekijken.’
Inmiddels is DJ Mischa Daniels een begrip en heeft hij de luxe positie veroverd dat hij zowel voor zijn eigen sound (elektronisch/dance) als de commerciële sound kan gaan. Om het verschil maar even aan te geven: ‘Ik ben ruim een jaar bezig om een eigen album met hoofdzakelijk ‘underground’ tracks af te krijgen. Dan heb je heel hard gewerkt en krijg je ruim 100.000 hits op internet. Ter vergelijking: commerciële platen zoals mijn grote hit ‘Where You Wanna Go’, afkomstig van het gelijknamige album, krijgen meer dan 5,5 miljoen hits. De track ‘Where You Wanna Go’ was één van de twee commerciële tracks van het overwegend ‘underground’ klinkende album. Beide commerciële platen zijn getekend (onder een ander label uitgebracht) in vele landen, waaronder Amerika, Canada, Duitsland, Spanje, Australië en Frankrijk. Commercieel succes krijg je ook door met de juiste artiesten en songwriters te werken. Ik prijs me gelukkig dat ik al 8 jaar actief ben via Armada, het label van Armin van Buuren. Die is van 1 naar 50 personeelsleden gegroeid en is daarmee de grootste van de Benelux. Ik krijg daar bekende songwriters aangeboden die speciaal voor mij willen schrijven.’
Veel goede DJ’s zijn de clubscene ingedoken. Daar leven ze voor en voor alle andere mogelijkheden sluiten ze hun ogen. Natuurlijk spiegelt Mischa zich graag aan het succes van een fenomeen als David Guetta (‘een man met Fingerspitzengefühl en hij weet wat de massa wil horen’), waarmee hij al eens samen heeft gedraaid, maar hij wil zich zeker niet alleen focussen op de live performances. Filmmuziek, tv-programma’s; er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ‘Ik ben er ook van overtuigd dat we weer goede tijden gaan beleven, dat mensen weer gaan betalen voor muziek. Niet via de voorkant, maar via de backdoor. Bijvoorbeeld via reclame bij downloads, zoals dat nu ook al gebeurt.’
Houdbaarheidsdatum
Mischa heeft Heino nog wel in zijn hart, maar Zwolle voelt momenteel als thuis. Hoewel hij door zijn vele vlieguren (alleen in januari al 36.000 kilometer in 7 dagen) beter als wereldburger kan worden bestempeld. ‘Tja, laatst was ik een vriend uit Rio de Janeiro aan het uitleggen hoe hij in zijn eigen woonplaats moest rijden. Daar moesten we beiden om lachen… Als je er regelmatig komt, voelen plaatsen als Montreal, Miami en Rio de Janeiro op een gegeven moment hetzelfde als Zwolle. Al moet ik wel bekennen dat ik me de eerste keren best alleen voelde. Het kan een eenzaam bestaan zijn als je in een stad als Seoul of Shanghai op de honderdste verdieping van een hotel slaapt.’
Door zijn ervaring weet hij inmiddels wel wat hij zo ongeveer kan verwachten. Alleen Rusland en al die andere landen van de voormalige Sovjet-Unie staan garant voor een piek in zijn stress-level. ‘Dan moet je echt ballen van staal hebben. In de Oekraïne ben ik heel erg bang geweest. Daar vlogen we met een verschrikkelijk oud en gammel toestel. Dan ga je wel denken waar je het allemaal voor doet. Je zet gewoon je leven op het spel.’
Het leven van een internationale DJ lijkt een en al glitter and glamour. Alcohol en drugs liggen voor het grijpen en de vrouwen liggen aan je voeten. De verleidingen liggen overal op de loer, maar Mischa houdt het bij een vaste vriendin en houdt zijn gezondheid continu in de gaten. ‘Aan drugs begin ik al helemaal niet. Ik heb überhaupt nooit gerookt. En met alcohol ben ik voorzichtig. Zeker als je veel vliegt, moet je de vochtbalans goed in de gaten houden. Je droogt gemakkelijk uit en dan krijg je op de lange duur allerlei gezondheidsproblemen. Verder zorg ik er voor dat ik mijn oren goed bescherm. De oudere generatie DJ’s is vaak knetterdoof. Mijn grootste angst is dat ik op een gegeven moment wakker word met zo’n ‘heerlijke’ piep in mijn oren, ook wel tinnitus genoemd. Daar word je letterlijk helemaal gek van.’
De oud-Heinoër beseft zich terdege dat er op elke DJ een houdbaarheidsdatum zit. Hij is zich daarom ook al aan het oriënteren op andere mogelijkheden binnen de muziekbranche. ‘De komende jaren ben ik zeker nog wel overal live te zien, maar ik zou het erg gaaf vinden als ik in de toekomst internationaal producent kan worden. Dat ik kan werken vanuit diverse studio’s in de wereld, zoals Montreal en vanuit Brazilië. Dat is echt een droom. Het is nu zaak om verder te bouwen aan mijn netwerk. De eerste contacten met een aantal bijzondere partijen, zoals Talpa, Sony, Universal en EMI, zijn er al.’