Bouwonderneming heeft traditionele werkhouding en oog voor moderne wereld.
Als de busjes van Hilgenkamp Bouwservice door de regio rijden, zie je aan de reclame dat je alleen naar een mobiel nummer kunt bellen. Misschien heb je dan even de indruk dat je te maken hebt met een klein bedrijf. Een van de vele klussenbedrijven misschien zelfs. Groot is dan ook de verbazing als mensen horen dat eigenaar Dennis Hilgenkamp elke week zo’n 25 bouwvakkers aan het werk heeft. “Ik pak bijna altijd zelf de telefoon op. Ik hou van korte lijnen en persoonlijk contact”, is zijn verklaring.
Natuurlijk moet hij zich ook wel eens in de arm knijpen. Voor de economische crisis actief met een paar man personeel en nu met 19 medewerkers die elke week worden bijgestaan door zo’n zes vast terugkerende tijdelijke krachten. “Een mooie jonge club. We hebben één vijftiger in vaste dienst en daarna is de oudste 42 jaar. Het is ook echt een team. In principe komt iedereen elke morgen eerst naar het bedrijf om samen een kop koffie te drinken.”
De teamgeest staat bij Hilgenkamp Bouwservice hoog in het vaandel. “Daar doen we ook best veel aan en dat hebben we het niet alleen over de vrijdagmiddagborrel”, zegt de eigenaar lachend. “We proberen vaak een combinatie te zoeken met onze leveranciers. Dat kan een teambuildingsdag zijn, maar ook een zogenaamde toolboxmeeting. Dan krijgen we op de werkvloer of bij de fabriek uitleg over b.v. nieuwe producten en kunnen onze mensen er ter plekke mee aan de slag. Dat werkt heel mooi.”
Uitzetten met GPS
Je kunt met een gerust hart stellen dat Hilgenkamp Bouwservice een traditionele instelling heeft als het gaat om werkhouding, service en aandacht voor de klant. “We communiceren heel veel met de klant. Niet alleen vanuit kantoor, maar ook vanaf de bouwplaats. Zo garanderen we dat er altijd mensen op de bouwplaats zijn en dat ze aanspreekbaar zijn voor kleine wensen die zoveel mogelijk ter plekke worden gerealiseerd. We krijgen wel eens te horen dat we misschien wel te flexibel zijn, maar het is de enige manier waarop we willen werken. En het gaat zeker niet ten koste van de snelheid, want we liggen zelfs regelmatig een maand voor op de planning.”
Denk bij een traditionele werkhouding vooral niet dat Hilgenkamp Bouwservice een ouderwets bedrijf is. Dat doet namelijk geen recht aan alle inspanningen op het gebied van duurzaamheid en zelfvoorzienend wonen. “Er is veel kennis en ervaring in eigen huis en voor bijvoorbeeld aard- en luchtwarmte werken we samen met erkende installateurs in de regio.”
Het Heinose bedrijf kan dus worden ingeschakeld voor het bouwen van ultramoderne energieneutrale woningen of twee onder een kappers, maar ook de verbouwing van een badkamers en het bouwen van een dakkapel of uitbouw. Bovendien heeft het naam gemaakt met de vernieuwbouw van bestaande zakelijke panden zoals Jan Steen en Seine Wonen, beiden in Heino. “Niet voor niets werken we veel met erkende architectenbureaus en projectontwikkelaars”, aldus Hilgenkamp die ook niet te beroerd is om een flinke investering te doen. Zoals in een GPS-systeem waarmee bouwkavels worden uitgezet. “Via de satelliet bepalen we dan de erfgrens en is het een kleine klus om via 4 of 5 punten het grondwerk aan te geven. “Het systeem heeft een afwijking van een millimeter en dat is dus te verwaarlozen. Het zorgt er voor dat we de faalkosten kunnen inperken en het bouwproces kunnen verkorten. Het kost veel geld, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.”
L.J. Costerstraat 45, Heino
06 – 83 22 53 14
info@hilgenkampbouwservice.nl
www.hilgenkampbouwservice.nl