Hoezo Heino reist met 40-jarige Buurtbusvereniging van Heino naar Zwolle-Zuid
Je kunt ‘m niet missen. Iedere dag, van ’s morgens vroeg tot in de avonduren, maakt ie trouw z’n rondje. De blauwe bus met opdruk Overijssel. In de volksmond beter bekend als de buurtbus. Een onmisbaar fenomeen voor studenten om de trein te halen, voor een ouder stel zonder auto om te kunnen winkelen in Zwolle-Zuid en voor een vrouw uit Nijverdal om wekelijks het graf van haar ouders in Lierderholthuis te verzorgen. Het lijstje passagiers is lang en divers en voor deze editie wordt ook Hoezo Heino er aan toegevoegd.
Buurtbus Heino heeft namelijk een feestje te vieren. Begin september was het 40 jaar geleden dat de eerste passagiers werden meegenomen. Toen nog alleen tussen Heino en de kerkdorpen Lierderholthuis en Laag Zuthem. Het was meteen een succes, want in vier maanden tijd werden al bijna 3.000 reizigers vervoerd. Het jubileum was natuurlijk aanleiding voor een bescheiden feest waarbij met name Annie Middelkamp, één van de oprichters, in het zonnetje werd gezet. “Toen kwamen de anekdotes wel weer op tafel. Dat sommige chauffeurs graag late dienst hadden, want dan werden ze bij Annie regelmatig getrakteerd op kippenpootjes”, vertellen Dick Stegeman (voorzitter), Frank Bom (secretaris) en Herman Lindeboom (penningmeester) die nog wel een kritische noot willen kraken. “We hebben provincie én gemeente keurig uitgenodigd voor het feestje, maar ze hebben helemaal niets van zich laten horen. Dat is toch wel teleurstellend…”
OV-chipkaart
Natuurlijk kan het dagelijks bestuur van de Buurtbusvereniging een prachtig verhaal vertellen, maar we zijn wel van mening dat je de hele rit een keer moet meemaken. Om sfeer te proeven en om de passagier aan het woord te laten. Daar is ook genoeg tijd voor, want de rit over ruim 30 kilometer neemt maar liefst een uur in beslag. “Nee, voor de snelheid hoef je niet mee te gaan…”, geeft penningmeester Lindeboom lachend toe.
Een ouder echtpaar is graag bereid om hun ervaring te delen. Of beter gezegd: de loftrompet te steken. “Het zou echt een gemis zijn als de Buurtbus niet meer rijdt. We gebruiken het heel vaak om naar Zwolle-Zuid of het station in Heino te gaan. Natuurlijk kunnen we op de fiets, maar als het slecht weer is, is het een uitkomst. Het is een plezier om mee te gaan, want de chauffeurs zijn altijd erg vriendelijk”, zeggen ze nog net voordat ze de bus – bijna voor de deur van hun woning – verlaten.
Oudere passagiers en de buurtbus, het lijkt een twee-eenheid, maar als we op de drie wijze mannen van het bestuur afgaan, is het tegendeel vaak het geval. “Sinds de intrede van de OV-chipkaart krijgen we juist steeds meer jeugd in de bus. Het is gratis en vanuit Zwolle heb je anders geen verbinding naar Laag Zuthem en Lierderholthuis.”
Voor de studenten zou het helemaal ideaal zijn als het eindpunt Zwolle Centraal Station wordt, maar helaas… “Vinden we zelf ook jammer”, stellen Stegeman, Bom en Lindeboom. “Dat heeft puur te maken met tijdsgebrek. Ons uitgangspunt is dat we telkens op het hele uur bij NS-station Heino staan. Het is nog wel onderzocht of het mogelijk is om 2 bussen te laten rijden, maar dat is niet haalbaar met het oog op de inzet van vrijwilligers.”
Gevarenzone
Zo houdt het bestuur wel de vinger aan de pols en streeft het altijd naar de beste route. Dat mag ze eigenhandig doen zonder inbreng van provincie Overijssel (opdrachtgever en financier) en vervoerder (nu Keolis, maar elke 8 jaar kunnen maatschappijen zich opnieuw inschrijven). “Als we naar onze mening een halte willen aanpassen, dan is dat vrij snel geregeld.”
In het uur dat we in de Buurtbus zitten, wisselt het aantal passagiers wel. Het ene moment zijn penningmeester en scribent de enigen, het andere moment zijn we met z’n zessen. De stille diensten (vooral na 19.00 uur in de winter en tussen 11.00 en 15.00 uur) zijn natuurlijk niet leuk, maar Lindeboom, tevens chauffeur, weet er een mooie positieve draai aan te geven. “Het geeft dan wel de kans om via de MP3 mijn favoriete muziek af te spelen. Als ik geen haast heb, wordt het Pavarotti. Moet ik onderweg iets tijd goed maken, dan valt de keuze op Status Quo.”
Ondanks dat jaarlijks tussen de 5000 en 7.500 mensen met Buurtbus Heino reizen, kunnen we dus constateren dat er nog veel winst is te behalen als het gaat om het aantal passagiers. “Het is nog zeker niet aan de orde, maar het zou toch jammer zijn als we in de gevarenzone terecht komen”, laten de gesprekspartners van het bestuur weten. “Misschien is het nog wel een idee om de samenwerking met Stichting Ouderenwerk Heino, die over een eigen rolstoelbus beschikt, te zoeken”, opperen ze spontaan.
Een andere optie kan zijn om locaties op te zoeken waar het aannemelijk is dat je (meer) passagiers in de Buurtbus krijgt. Vanuit het NS-station is het bijvoorbeeld slechts een paar minuten naar kasteel/museum Het Nijenhuis. “Een klein lusje moet zeker in de zomer mogelijk zijn. Het is nu al mogelijk dat bezoekers ons bellen en als het qua tijd lukt, dan kunnen we ze oppikken. Er moet alleen nog iets meer reclame worden gemaakt. Voorwaarde is dan wel dat het eenrichtingsverkeer richting Het Nijenhuis wordt opgeheven.”