Geliefden Marjolein Lievense en Marcel van der Spoel delen dezelfde passie
Nederland is echt een land van bierdrinkers. Als je jouw verjaardag viert, dan moet je alleen zorgen dat je het goede biermerk in huis haalt. Tot voor kort tenminste, want wil je indruk maken op je visite, dan haal je tegenwoordig gewoon allerlei speciaal biertjes in huis. Maar, wil je echt verbaasde gezichten zien, dan bestel je bier van De Rode Draad. Ambachtelijk speciaal bier uit Heino!
Misschien is het de op hol geslagen fantasie van de scribent, maar het verhaal van De Rode Draad leest als een modern sprookje. Er was eens een vrouw uit Heino. Ze werd verliefd op een man uit het westen van het land. De liefde bloeide volop en ze besloten te gaan samenwonen in het pittoreske Heino. Tot zover de versie die je aan jouw kinderen kunt voorlezen. De 18+ versie van het sprookje gaat verder: het verliefde stel bleek niet alleen een hevige passie voor elkaar te voelen, maar ook voor het maken van muziek. En het drinken van bier, het liefst speciaal bier! Marcel liep zelf ook al een tijdje rond met het idee om bier te brouwen. Een bierbrouwpakket (cadeau van de kinderen) gaf in 2018 het laatste zetje in de goede richting. Maar Marjolein vond het ook wel interessant. “Samen hebben we ons verdiept in het brouwproces en je raakt steeds enthousiaster. Je wordt er als het ware ingezogen. En dan valt het meteen ook op hoeveel brouwers van speciaal bier er de laatste tien jaren in Nederland bij zijn gekomen.” Het stel besloot een ketel van vijftig liter aan te schaffen om het brouwen nog beter onder de knie te krijgen. Het eerste brouwsel van eigen receptuur – een India Pale Ale (IPA) – was zo goed gelukt dat ze de smaak nog meer te pakken kregen. “In de basis werk je met mout, water, hop en gist. De combinatie van ingrediënten bepaalt dan welk type biertje het wordt. Bijvoorbeeld blond, tripel of dubbel. Als je het proces onder de knie hebt, ga je een beetje experimenteren. Je leert natuurlijk het meest als je ziet welke invloed een bepaalde handeling of toevoeging heeft.”
Mannenwereld
Marjolein en Marcel blijken een natuurlijke aanleg te hebben voor het brouwen van bier. Het eerste biertje viel meteen goed in de smaak bij vrienden en bekenden en dat legde de lat hoog voor het tweede brouwsel. Deze quadrupel – een bier met rijke smaken en een hoog alcoholpercentage – oogstte zelfs lof van de echte bierkenners. “We vonden ‘m zelf ontzettend smakelijk, maar het kwam ook al heel goed uit de bus tijdens een evenement voor hobbybrouwers. 22 Inzendingen en wij eindigden als tweede.” Van lieverlee proberen de twee de zaken steeds professioneler aan te pakken. Inmiddels is De Rode Draad officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, dus we kunnen met een gerust hart stellen dat ze de status van hobbyproject langzaam achter zich hebben gelaten. “Het is zeker onze ambitie dat Marjolein zich op termijn volledig met de brouwerij kan bezighouden.” Marjolein: “Ja, het is echt wel een mannenwereld, maar wat maakt het uit?”, vertelt ze in brouwerij Artemis in Dronten waar ze via een huurconstructie gebruik kunnen maken van de faciliteiten. In relatief korte tijd is het brouwen van speciaal bier de rode draad in hun leven geworden. “Je kunt het bijna beschouwen als een meditatief proces. De natuur doet zijn werk en het is schitterend om na zes weken een mooi resultaat te zien van een creatief proces wat je samen hebt gedaan. We worden er helemaal zen van.” Verandert alles wat ze aanraken in goud? “Nee, zeker niet”, lachen ze. “Van alle brouwsels die we tot nu tot hebben gemaakt, zijn er twee min of meer mislukt. Het wit biertje en de bock waren echt wel wat minder. Het blijft een leerproces.” Voor de verkoop zijn momenteel twee biertjes beschikbaar: Amarum (IPA) en de Fatum (lichtblond met een vleugje gember), maar dat aantal wordt in 2021 verdubbeld.
Basisassortiment
Het eerste nieuwe biertje dat uit de brouwketel komt, is in ieder geval een tripel. En voor het najaar 2021 staat in ieder geval de prijswinnende quadrupel op het programma. “Het uiteindelijk doel is een basisassortiment van zo’n zes bieren. Als dat heel succesvol is, komt er wellicht een lijn onder een ander label waarmee we kunnen experimenteren. Qua verkoop ligt de focus vooral op de regio. We hebben niet direct de ambitie om het hele land te veroveren. Wel zoeken we nog naar een financieringsvorm om meer slagkracht te krijgen.” Ben je benieuwd naar de smaak van de speciaal biertjes van De Rode Draad?
Bestellen kan door een mail te sturen naar info@derodedraad.nl