Bij de midgetgolfbaan, naast het restaurant, spreek ik Lowis Wolff. ‘Meester Lowis’ (leraar van groep 6, 7 en 8) komt al jaren op Summercamp Heino, met groep 8 van basisschool Titus Brandsma uit Brunssum. Ze zijn pas nét aangekomen, na een dagje Walibi. ‘Het is nogal een reis voor ons, vanuit Brunssum’, zegt Lowis. ‘Elk jaar komt Joop, onze vaste buschauffeur, ons ophalen. Een fantástische man! Hij rijdt ons overal naartoe en doet het zó leuk met de kinderen. De leerlingen zijn altijd verbaasd dat Joop ons kent. Al die kleine dingen maken het zo leuk bij Summercamp.’
‘We zijn jaren geleden, door een andere school, getipt over Summercamp. 7 Jaar geleden kwamen we hier voor het eerst; we zijn blijven plakken. De vele buitenmogelijkheden zijn een pré. Sowieso willen we als school zoveel mogelijk naar buiten; leren doe je niet alleen in een klaslokaal. Met mijn achtergrond als gymdocent is ‘Doen, doen, doen’ sowieso mijn motto: ik wil dat iedereen in beweging is. Graag zie ik allemaal rode koppies. Dat ik blij ben met het grote sportveld, hoef ik je niet te vertellen. We hebben echt van álles mee: ballen, frisbees, boemerangs. Maar ook voor de bonte avond hebben de kinderen van alles meegesleept.’
‘Misschien komen we nog wel het meest voor de Challenge Run: de uitdagende outdoor-activiteiten zijn altijd fantastisch! Spectaculaire uitdagingen zoals klimmen, boogschieten en kanoën, maar ook de opblaasbare hindernisbaan is altijd een groot succes. Als school hechten we veel waarde aan uitdagingen. We vinden het heel belangrijk dat iedereen, op zijn eigen niveau, grenzen probeert te verleggen – ook in de stap naar het voortgezet onderwijs. Summercamp is heel ‘open minded’: ze snáppen dat het kinderen zijn. Er is heel veel mogelijk, ze zijn heel flexibel en de communicatie is ontzettend fijn. Daar worden we zó mee geholpen! Ik zeg altijd tegen de kinderen: ‘Maak vooral heel veel lol!’ Die mogelijkheid bieden ze op Summercamp.’
‘Summercamp biedt ons de perfecte oplossing. We worden als leerkrachten echt ontlast. Voor het eten, de lunchpakketten en het afwassen wordt gezorgd, en er zijn zóveel activiteiten die ze aanbieden. We hoeven echt niet meer na te denken over de voorbereidingen. Dat scheelt ons zóveel. We vinden het heel belangrijk om met groep 8 de basisschoolperiode samen af te sluiten. We doen ook bewust een aantal activiteiten alléén met onze groep: op onze laatste avond barbecueën we samen en daarna volgt de bonte avond. Dat doen we in ons eigen huisje, met smartboard. Ideaal!’
Lowis Wolff, basisschool Titus Brandsma, Brunssum
Morgen gaan we de hele dag sporten en ‘s avonds barbecueën. Daarna hebben we in ons eigen huisje de bonte avond. Ik heb er héél veel zin in!
Isabella (11), basisschool Titus Brandsma
Glittergordijnen, slingers en vlaggetjes
‘We hebben een eigen huisje voor onze klas. We slapen met z’n achten op een kamer, in stapelbedden. De huisjes zijn anders dan we hadden verwacht, maar heel leuk. We hebben onze kamer versierd met glittergordijnen, Peppa Big ballonnen, Peppa Big raamstickers, slingers, lichtjes en vlaggetjes. Het ziet er nu héél leuk uit! Wat ook leuk is, is dat we door het raam naar de jongens kunnen kijken! We praten door het raam met elkaar.’
Cleo (12), Juna (12), Isabella (11) en Yva (11), basisschool Titus Brandsma
Een waardevolle ervaring voor álle kinderen
‘We komen al sinds 2013 (met de groepen 6, 7 en 8) op Summercamp Heino. Wat ons in eerste instantie aantrok, was dat we alles op één plek konden regelen – inclusief de bus. Dat scheelt ons als school een boel geregel én Summercamp kan het ook nog eens betaalbaar aanbieden. Er zijn zoveel faciliteiten en verschillende activiteiten op het terrein – en alles is voor de leerlingen op loopafstand. Dat is zó fijn.’
‘Onze school staat in hartje Rotterdam; we hebben geen gras. Omdat veel kinderen uit de stad komen, is het samen spelen en rondrennen op de sportvelden al geweldig. Bovendien is het terrein begrensd, waardoor het voor ons als leraren een beetje makkelijker is om het overzicht te houden.’
‘Het voeren van de dieren is één van onze favoriete activiteiten. Dat is zó’n ervaring voor veel kinderen! De leerlingen van onze school komen uit 42 verschillende landen – en sommigen hebben deze dieren nog nooit gezien. Maar waar we elk jaar voor terugkomen is de Challenge Run! Er zijn zoveel spannende dingen te doen: de klimtoren, het hoogte- en laagteparcours, kanovaren… Deze activiteiten zijn niet alleen gewéldig om te doen, maar zijn ook heel leerzaam. Sommige kinderen hebben nog nooit in een kano gevaren of met pijl en boog geschoten. We zien dat de kinderen steeds meer durven: deze persoonlijke groei vinden we heel belangrijk. Dat alles telt bij elkaar op en maakt dat we al zo lang naar Summercamp Heino komen. Het is een waardevolle ervaring voor iedereen!’
Jesse Bywater, adjunct-directeur Harbour International School, Rotterdam
De Challenge Run: een spannend avontuur!
Nog éven, en de avonturen kunnen beginnen. Ik loop het terrein van Woodland op. Op dit belevenispark, bij het Jacobsgat, is de Challenge Run. Op het grasveld liggen hindernissen klaar om opgeblazen te worden. Ik ontdek de Adventure Minigolfbaan, waar een bijzondere wereld is gecreëerd. Rotsen, glooiingen, bruine beren en zwevende vogels. Er is zóveel te zien en te ontdekken – en daartussen kun je minigolfen. Op een afstandje luister ik naar een instructeur die een groep kinderen wat vertelt. Na een korte uitleg kunnen de leerlingen direct aan de slag.
Jordi, facilitair medewerker, praat me bij over de Challenge Run. ‘De kinderen doen allerlei outdoor-activiteiten, die ze misschien nog nooit hebben gedaan. In groepjes van 6 kunnen ze zelf kiezen wat ze willen doen. Ze kunnen opdrachten doen om punten te scoren, maar hebben ook de ruimte om lekker te zwemmen of te spelen. Kanovaren, blaaspijpschieten, bikesteppen, het kan allemaal.’
Met een vlot trekken de kinderen zich naar het eiland waar het hoogte- en laagteparcours is: het klimparcours tussen de bomen is duidelijk populair. Overal lopen, spelen, klimmen en klauteren groepjes kinderen – en hun begeleiders. Twee kano’s met lachende gezichten en opgestoken duimen varen voorbij. Het zijn Cleo en Juna (met hun klasgenoten) van basisschool Titus Brandsma. ‘Meester Lowis? Die kan er niks van’, zeggen ze. ‘Hij is alleen maar aan het filmen.’
Wat eten we vandaag?
‘Vandaag bakken we wel 1000 pizza’s’, zegt Henk enthousiast. ‘We hebben zo’n 600 kinderen te eten vanavond.’ Henk is Summercamps’ horecamanager en kan me álles vertellen over het eten dat de kinderen op Summercamp kunnen eten. ‘Een lekkere pizza kan natuurlijk niet ontbreken als je op kamp bent!’ De pizza’s (met tomatensaus en kaas) worden gebakken in de pizza-oven, en daarna kunnen de kinderen hun pizza ‘aftoppen’. De kinderen doen zélf op hun pizza’s wat ze lekker vinden: champignons, tomaat, ananas, ham of salami. De meest wonderlijke creaties worden gemaakt. ‘Het hele plaatje moet kloppen’, vertelt Henk. ‘We hebben een goede saladebar met sla, rauwkost, augurkjes en uitjes, komkommer en tomaat – én een fruitkar en yoghurtbar. Ook hebben we bij elke warme maaltijd warme groenten en rijst. Gezond eten hebben we altijd. Maar een frietje op z’n tijd gaat er bij de kinderen ook wel in.’
‘Alles wordt heel goed gegeten. De Mac ’n Cheese, fish & chips en (vegetarische) broodjes Valess schnitzel vallen altijd in de smaak. Maar ook de nacho’s en spaghetti bolognese doen het goed. En de broodjes hamburger natuurlijk!’
‘Veel groepen gaan ook een avond barbecueën met hun eigen groep’, aldus Henk. ‘Of ze bakken hun eigen flatbread op Woodland. Ook het ‘stokbrood bakken’ is gewild. De kinderen krijgen een bamboestok en een stukje deeg en maken hun eigen broodje. Wat is er nou leuker en lekkerder dan dat?!’