Winkel in kleding voor de modebewuste vrouw heeft nu twee keer zoveel ruimte
Het motto van Hip & Zo Mode: niet te lang nadenken, gewoon doen!
Ooit trok een vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel eens in de zoveel (twee?) jaar naar Heino om het zogenaamde koopstromenonderzoek te presenteren. Alle lokale middenstanders hingen dan aan zijn lippen om het verhaal te horen. Welke branches doen het goed, zijn sommige segmenten over- of juist ondervertegenwoordigd en wat heeft de toekomst in petto voor de middenstanders. Als Daniëlle Kendle-Damveld (31) en Jaqueline Satink (58) in die periode hun winkel Hip & Zo hadden geëxploiteerd, waren ze misschien niet eens geweest. “We houden niet zo van marktonderzoeken en strategieën. Ons motto is: niet te lang nadenken, gewoon doen!”
Dat was ruim twee jaar geleden het geval toen ze de deuren openden van de eerste vestiging van Hip & Zo Mode op de hoek van de Dorpsstraat en de Brinkweg. En het is niet anders bij de verhuizing naar het voormalige pand van Schoenen van Pekkeriet dat ook aan de Dorpsstraat is gelegen. “Het is misschien al best snel om na twee jaar naar een winkel te verhuizen met een oppervlakte die twee keer zo groot is, maar als zo’n kans voorbij komt, kun je die niet voorbij laten gaan. We hebben echt een stap gemaakt als het gaat om de professionele uitstraling.”
Bij een winkel die twee keer (vier paskamer in plaats van twee) zo groot is, heb je misschien de neiging om ‘m helemaal vol te hangen, maar dat hebben ze bewust niet gedaan. Het is dus een zaak waar je gemakkelijk binnen stapt en waar je je meteen welkom voelt. Moeder en dochter weten heel goed wat ze willen en hebben dan ook geen enkele moeite te omschrijven wat hun doelgroep is. “De modebewuste vrouw van alle leeftijden die graag winkelt in het middensegment”, aldus de twee die apart van elkaar een lange geschiedenis hebben in de mode en nu dus de krachten hebben gebundeld. “Het ondernemerschap zit bij ons in het bloed, want meerdere familieleden zijn eigen ondernemer.”
Confectiecentrum
Hip & Zo Mode is een bijzondere dorpswinkel die een gat in de markt lijkt te hebben aangeboord. Het geheim zit ‘m in dit geval in de collectie. Als je bij Hip & Zo Mode gaat winkelen, dan weet je zeker dat je slechts een paar mensen met dezelfde outfit kunt aantreffen. “We doen onze inkopen in kleine winkeltjes die zijn verenigd in het Confectiecentrum in Amsterdam. Dan gaan we echt winkel in winkel uit op zoek naar de beste kwaliteit tegen de mooiste prijs. En we gaan regelmatig omdat we kleine hoeveelheden inkopen en ons assortiment regelmatig willen wisselen”, aldus Daniëlle en Jacqueline die hun klanten niet alleen uit Heino halen, maar uit de wijde omgeving. “Laatst was hier zelfs iemand uit Giethoorn. Dat is waarschijnlijk te danken aan de social media. We zijn heel actief op Facebook met filmpjes en foto’s en dat werpt zijn vruchten af. In twee jaar tijd hebben we al meer dan zesduizend (!)volgers gekregen.”
De samenwerking met het Confectiecentrum in Amsterdam bevalt bijzonder goed, maar dat wil niet zeggen dat Hip & Zo Mode helemaal merkloos door het leven gaat. Sterker nog: het nieuwe onderkomen tegenover het Marktplein met al z’n parkeerplaatsen biedt de ruimte om het assortiment van de ‘huismerken’ G-Maxx, C&S en Alife and Kickin uit te breiden. “En voor de dames met een iets grotere maat is het goed om te weten dat we nu ook een aantal hardlopers aanbieden in de maten 44 tot en met 48.”
Niemand hoeft dus drempelvrees te hebben om bij Hip & Zo naar binnen te stappen. “Voel je vrij om rustig rond te kijken en als je niets van je gading vindt, ga je gewoon weer weg en kom je eventueel later nog eens terug”, aldus de dames die ook de mannen van harte welkom heten. “We hebben geen herenkleding meer, want dat liep niet zo goed, maar aan de koffietafel is het prima vertoeven.”
Hip&Zo
Dorpsstraat 31, Heino
0572 – 26 90 27
info@hipenzomode.nl
www.hipenzomode.nl