“We bieden maatwerk voor elke cliënt”
Het is nog wat kaal en steriel als we eind maart door de gloednieuwe gangen van Het Wooldhuis lopen, maar inmiddels zal dat al héél anders zijn. De tachtig bewoners van Het Wooldhuis wonen namelijk officieel in het nieuwe pand. En daarmee gaat er behoorlijk wat veranderen. “De nieuwe locatie zal volledig open zijn.”
De grote glimlach op de gezichten van Hilène Mulder en Ingeborg Huisken laten er geen enkele twijfel over bestaan: zij zijn helemaal klaar voor de grote verhuizing naar het nieuwe Wooldhuis. “Zeker weten!”, zo grijnst kwaliteitsverpleegkundige Ingeborg. “Ik heb heel veel zin om op de nieuwe locatie aan het werk te gaan. Het is zo mooi, licht en modern. Ik kijk er ontzettend naar uit.” Ja, qua look and feel zijn de verschillen tussen de nieuwe en oude locatie enorm, maar de verhuizing is ook het perfecte moment om een aantal zaken in de werkwijze te veranderen. Het toepassen van het gedachtegoed Veilige Vrijheid is daarvan een belangrijk voorbeeld. Ingeborg: “We hadden voorheen één gesloten afdeling waar cliënten zonder begeleiding niet vanaf konden. Die gaat helemaal verdwijnen. Onze nieuwe locatie is volledig open en dus kunnen onze cliënten zich in principe door het hele gebouw én buiten begeven.” Teamleider Hilène knikt: “Dit komt voort uit de Wet Zorg en Dwang. Daar is namelijk heel duidelijk in gezegd: mensen opsluiten mag niet meer zomaar, daar moet je echt zwaarwegende redenen voor hebben. In het nieuwe Wooldhuis zijn alle deuren dus open, tenzij het risico dusdanig groot is dat het wel belangrijk is om de deur dicht te houden. En dan nog gaat dit in overleg met cliënt en familie.”
Zorgdomotica
Om dit allemaal in goeie banen te leiden, heeft het nieuwe Wooldhuis de beschikking over verschillende moderne technologieën. Hilène: “Doordat we ondersteund worden door domotica, kunnen we deze vrijheid ook echt op een veilige manier bieden. Zo kan de zorgdomotica ervoor zorgen dat de deur voor jou wel opengaat, maar voor mij niet. Door interne locatiebepalingen kunnen we daarnaast precies zien waar iemand zich bevindt als hij of zij alarmeert.” Ingeborg vult aan: “In de studio’s van cliënten hangen ook verschillende sensoren die beweging detecteren. Via een tablet kunnen wij daarmee zien of een cliënt op de kamer is, in de badkamer of in bed. Zelfs in het bed zit zo’n sensor, die detecteert hartslag. Per cliënt kunnen we deze sensoren helemaal naar wens instellen. Dus bij de één is het niet nodig, terwijl we bij iemand anders graag een melding willen krijgen als hij of zij uit bed is gegaan en niet binnen een kwartier is teruggekomen. Dat zou namelijk weleens kunnen wijzen op een valincident.” Hilène: “Voor iedere cliënt hebben we een uitgebreid profiel gemaakt. Uitgangspunt is de privacy van de cliënt. Waar we geen detectie of inzicht hoeven te hebben, doen we dat dus ook niet. Dit bespreken we natuurlijk ook met de families.”
Naast vrij rondlopen binnen Het Wooldhuis, zorgt het gedachtegoed van Veilige Vrijheid er ook voor dat cliënten in principe zelfstandig naar buiten kunnen. En dat zullen de inwoners van Heino dus ook gaan merken. Hilène: “Straks gaan er ook mensen buiten Het Wooldhuis komen die je voorheen misschien niet tegenkwam. Ik vind dat wel belangrijk om te noemen, want ik hoop dat mensen zich realiseren dat onze bewoners net zo goed onderdeel uitmaken van de maatschappij. En dat zij dus ook in het dorp mogen rondlopen. Dit gebeurt echt niet zomaar, daar is goed over nagedacht en daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt met de cliënt en familie. Bepaalde cliënten geven we ook een GPS mee. Daarop kunnen we bijvoorbeeld instellen dat we een melding krijgen als ze verder dan een kilometer bij Het Wooldhuis vandaan zijn. Cliënten kunnen bij problemen ook op deze knop drukken. Wij kunnen dan zien waar ze zijn én er komt een belverbinding tot stand. In het voorjaar organiseren we daarnaast een bijeenkomst voor ondernemers. Daarin geven we ze tips over hoe ze het beste kunnen omgaan met een verwarde bewoner.”
Naast de cliënten en hun families, zijn ook de medewerkers van Het Wooldhuis in de afgelopen maanden uitgebreid op de hoogte gebracht van alle nieuwe ontwikkelingen. Zo is er voor hen een demoruimte geopend waarin ze precies kunnen zien hoe de nieuwe technologie werkt. Ingeborg: “Ja, voor ons als medewerkers verandert er een hele hoop. Daar hebben we samen heel goed over gesproken, maar toch: de een kijkt er naar uit, de ander vindt het juist heel spannend. Want gaan cliënten straks de hele dag overal rondlopen? Zelf verwacht ik dat overigens niet hoor. Ik denk dat als we zorgen voor zinvolle daginvulling, dat cliënten helemaal niet de neiging voelen om weg te lopen. Ik heb dus heel veel vertrouwen in deze nieuwe manier van werken.”
Het Wooldhuis
Paalweg 10
8141 RV Heino
0572 398 398
info@hetzand.nl
www.hetzand.nl/locaties/het-wooldhuis