Zeevishandel Van Diermen al meer dan vijftig jaar te gast in Heino
“Het is werk, maar ook liefde”
Waarschijnlijk gaat deze editie van Hoezo Heino de geschiedenisboeken in als de best bekeken uitgave. Dat kan haast niet anders met zo’n prachtige tweeling op de cover. Mochten de zusjes Grecilla en Malou van Diermen ooit een andere carrière overwegen, dan is fotomodel zeker een optie. Voorlopig blijven ze echter lekker actief in familiebedrijf Zeevishandel Van Diermen uit Spakenburg. En dat is dan weer goed nieuws voor iedereen uit Heino en omgeving die op zaterdag of maandag een visje komt halen.
Andries van Diermen bekijkt de fotoshoot op de vroege zaterdagochtend met een mengeling van verwondering en trots. Ondertussen grijpt hij de gelegenheid om te vertellen over de band van zijn bedrijf met het dorp Heino. “Het is dik vijftig jaar geleden dat mijn opa hier voor het eerst naar toe ging. Zelf sta ik er inmiddels ook al weer dertig jaar. Naast Zeist en Twello is Heino de markt waar we het langst actief zijn”, aldus de eigenaar die inmiddels veertien markten in de week van vis voorziet. “En als alles doorgaat, krijgen we er binnenkort nog vijf bij…”
In de loop der jaren is vanuit Spakenburg dus een aardig imperium uit de grond gestampt. Qua uitbreiding wordt momenteel vooral gekeken naar de betere plaatsen oftewel de plaatsen waar omzet kan worden gehaald. Hoewel Heino natuurlijk in de categorie kleinere plaatsen valt, hoeven we ons volgens Van Diermen geen zorgen te maken dat de zeevishandel ons dorp gaat verlaten. “Nee hoor”, zegt hij lachend. “Heino voelt voor ons echt als een bijzondere plek. Het is de enige dag in de week dat niet de omzet maar het plezier centraal staat. Het is werk, maar het is ook liefde.”
Lelijke shirtjes
Hij benadrukt dat het familiebedrijf zich thuis voelt in een kleine gemeenschap. Daar is het gemoedelijk en staat de sociale verbondenheid nog hoog in het vaandel. “Natuurlijk is het hard werken, maar om 11.00 uur stop ik altijd even om een kopje koffie te drinken en een praatje te maken. Ook al staan er mensen die geen visje kopen, ze kunnen wel gewoon een kopje koffie krijgen.”
Het siert Zeevishandel Van Diermen dat het oog heeft voor het lokale verenigingsleven. Het is niet alleen de hand ophouden, maar ook weggeven. Soms in natura en soms in sponsorgeld. “Ik zei ooit tegen een paar jongens van de voetbalclub eens dat ze zulke lelijke shirtjes hadden. En dat het een stuk beter zou worden als er een Van Diermen logo op komt”, zegt hij lachend. Het resultaat was een 5-jarig sponsorcontract met de plaatselijke voetbaltrots dat recentelijk met drie jaar is verlengd. En ze doen nog veel meer, want de grens van 10.000 euro aan reclame- en sponsorgeld is naar eigen zeggen al wel overschreden.
Ondertussen worden we even afgeleid door Prins Johnny I van carnavalsvereniging de Sökkestoppers. Op zo’n tien meter van de kraam is hij druk in de weer om een bult zand neer te gooien met daarin een aantal portretten van potentiële opvolgers. Allemaal bedoeld als reclame voor de prinswisseling. “Je hebt echt het gevoel dat in dit dorp alles kan. Geweldig!”
Stapje terug
Hoewel Andries de mijlpaal van 50 jaar nog moet bereiken, wil hij zich langzaam gaan terugtrekken uit de bedrijfsactiviteiten. Samen met de zoon van zijn broer moeten Grecilla enMalou het op termijn overnemen en daar heeft hij alle vertrouwen in, want inmiddels lopen ze ook al zo’n acht jaar mee in Heino. “Ze hebben het vak werkenderwijs onder de knie gekregen”, aldus Van Diermen die wel ziet dat de meiden nog wel eens het ‘lijdend voorwerp’ zijn. “Ik ben zelf hartstikke druk met bakken en tussen de bedrijven door zie ik van die jonge gasten die graag een praatje aanknopen met de dames. Soms vind ik dat ze zelf ook wel eens iets te los zijn met de klanten, maar ach, dat maakt het ook wel weer leuk en gezellig.”
Het is inmiddels bijna 9.30 uur en het is tijd om aan het werk te gaan. De eerste klanten melden zich al. “Kijk, daar komen de Portugezen weer aan”, zegt Van Diermen. “Die komen regelmatig langs voor onze doradefilet.” Om vervolgens tegen één van zijn medewerkers aan te geven dat ze het bedrag maar moet afronden naar tien euro. “Zo wil ik het liefst te werk gaan. Tachtig procent wat hier aan de wagen verschijnt, is een vaste klant. Uit Heino, maar ook uit Lemelerveld, Zwolle-Zuid en Raalte-Noord. Die mag je af en toe best belonen.”