Zou het met de carnavalsachtergrond van eigenaar Martijn Jansman te maken hebben? Dat hij het ELFDE levensjaar van N35 Media aangrijpt om een gedurfde koerswijziging te presenteren? Het lijkt op louter toeval te berusten, want het borrelde al langer op het kantoor in Heino. Van de ideeën welteverstaan. Het aantal medewerkers is in een paar jaar tijd gegroeid van twee naar zes en dat zorgt voor extra creatieve input. “Onze naam en identiteit dekte de lading niet meer. En dan moet je het ook meteen goed aanpakken. Dus met een andere strategie, logo en huisstijl.”
N35 Media stamt uit de tijd dat het bureau vooral actief was in de wereld van offline media. Kranten en magazines dus. Het is nog steeds een wezenlijk onderdeel van de orderportefeuille en daar is deze prachtige zakelijke glossy misschien wel het beste bewijs van. “Maar, we zijn zeker ook meegegaan in de digitalisering en de ontwikkeling van online media”, vertelt Jansman die de bijzondere datum van 1 april heeft aangegrepen om de nieuwe naam te openbaren: N35 Creatief!
“We zijn creatievelingen die het totale communicatievak beheersen en zijn dus op alle manieren in te zetten. Zowel offline als online”, vervolgt Jansman zijn verhaal. Zeker in de online communicatie heeft het Heinose bureau een spectaculaire groei doorgemaakt. “Dat betekent onder andere dat we meer zoekmachinevriendelijke websites maken dan we ooit hebben gedaan. Websites die meer rendement opleveren, wie wil dat nu niet? Dat betekent ook dat we inmiddels expertise hebben op het gebied van SEO-teksten en online campagnes. En dat we content creëren in de vorm van blogs en nieuwsbrieven. Het is slechts een greep uit de werkzaamheden die aansluiten bij de nieuwe, digitale wereld, maar de toevoeging ‘media’ dekt de lading dus niet meer”, aldus de immer enthousiaste ondernemer die nog een mooi voordeel ziet van de naamsverandering. “Als ergens in de wereld iets mis gaat, wordt vaak met de beschuldigende vinger gewezen naar de media. Daar hebben we dan ook geen last meer van…”
De 5 v’s van N35 Creatief
Als krantenman is Jansman opgegroeid met het fenomeen de 5 w’s. Dit betekent dat elk bericht of artikel zo snel mogelijk antwoord moet geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer en waarom. Vaak wordt er ook nog de h van hoe aan toegevoegd. Met een knipoog naar de 5 w’s introduceert N35 Creatief de 5 v’s: verkennen, verhalen, vormgeven, verwonderen en vieren. “Het begint allemaal met verkennen. Net als militairen vooruit worden gestuurd om de plekken uit te zoeken waar ze het best hun kampement kunnen opslaan, verkennen wij in een eerste gesprek de communicatieve behoefte van de klant. We luisteren heel graag naar jouw bevlogen ondernemersverhaal. Waar ligt jouw passie en wat maakt jou uniek? Wat zijn jouw kernwaarden en wie is jouw publiek? We verkennen, adviseren en komen samen uit op de juiste boodschap verpakt in de best passende communicatiemiddelen.”
In fase twee komt het aan op de verhalen. Oftewel prikkelende tekst die wordt verwerkt in een website, brochure, blog, social media post, magazine of persbericht. Vervolgens wordt het door de creatieve doeners van N35 Creatief in een mooi jasje gegoten. Bij voorkeur uniek, maar zeker passend in de huisstijl van het bedrijf. “We verrassen je met een ijzersterk concept, onderscheidende vormgeving en prikkelende content. Ben jij klaar voor de stap van How naar Wow? We zetten jouw merk graag in de zesde versnelling.”
Over de grens
De kracht van N35 Media was altijd dat het bureau klaar stond voor elk bedrijf – klein of groot – en dat gaat in de nieuwe situatie met N35 Creatief zeker niet veranderen. “Je moet de klanten koesteren die je hebben gemaakt tot wat je nu bent”, benadrukt Jansman die zijn ogen zeker niet sluit voor het feit dat N35 Creatief momenteel het niveau heeft om grotere bedrijven en organisaties aan zich te verbinden.
De meest recente voorbeelden tonen dan ook aan dat er sprake is van een mooie, gevarieerde orderportefeuille. Het contentbureau heeft het beste van zijn kunnen laten zien voor b.v. SallandWonen (ontwerp, redactie en productie magazine 100 jaar sociale verhuur in Salland) en de gemeente Raalte (logo Wandelgemeente, ontwerp duurzaamheidspagina 2.0 en diverse artikelen). Qua websites (ontwerp, techniek, SEO-teksten en blogs) springen bijvoorbeeld de sites van Aart Camperinbouw, Catering & Partyservice Van Dam en Het Buitenhuys er uit.
Misschien wel de mooiste opdracht van dit jaar kwam misschien wel uit het buitenland. Schotland welteverstaan. “Letterlijk grensverleggend”, lacht Jansman. Amos Beech uit Falkirk, een bedrijf dat zich o.a. richt op interieurontwerp, interieurbouw en inrichting, kwam via een bevriende relatie op het spoor van N35 Creatief. “We wilden een advertentiecampagne starten in het Glasgow Chamber of Commerce Magazine waarin zowel onze specialisaties als groene bedrijfsvoering aan bod komen. Het is best veel gevraagd om deze elementen in één advertentie te integreren, maar N35 Creatief heeft ons echt verrast met het resultaat. Het is ‘amazing’ hoe goed ze ons DNA tot leven hebben weten te brengen”, aldus managing director Grant Ker.
Fotocredits; STUDIOVHF