Bestuur wil meer professionaliteit en assortiment op basis van giftshop
Wereldwinkel Heino is zichzelf aan het herontdekken
Als je nu in Heino een vestigingsplaats moet aangeven voor de Wereldwinkel en er wordt verwacht dat je de meest optimale locatie aangeeft, dan is het erg waarschijnlijk dat je uitkomt bij het Dorpshuus. Gelegen in het centrum en je krijgt een honderd procent garantie dat er elke dag bezoekers over de vloer komen. Het is dan ook geen wonder dat het bestuur van Wereldwinkel Heino – want die is er natuurlijk al heel lang – erg blij is met de huidige standplaats. In het Dorpshuus! “We hebben een A-locatie”, roepen voorzitter Rita Kolk en bestuurslid Henny Siebert eensgezind.
Eigenlijk hebben de twee helemaal geen reden tot klagen, want het loopt best lekker bij Wereldwinkel Heino. Wel zijn er natuurlijk aandachts- en verbeterpunten. Ook al is het een vrijwilligersorganisatie, je moet het runnen als een onderneming. En dat betekent zeker ook een kritische blik op het eigen assortiment. De voorzichtige conclusie is dat het over een andere boeg moet en de oplettende toeschouwer ziet al de eerste voortekenen van de nieuwe koers. “De belangstelling voor onze food-producten loopt terug omdat het tegenwoordig op meerdere plekken verkrijgbaar is zoals supermarkten en biowinkels. Een giftshop, dat is de toekomst. Qua verkoop van cadeau-artikelen zien we in Heino echt een stijgende lijn”, aldus Henny en Rita.
Het duo sluit haar ogen niet voor het imago van de Wereldwinkel. Daarvoor kennen ze de vooroordelen maar al te goed: saai, duur, vergrijsd en geitenwollen sokken zijn enkele typeringen. “Dat past zeker niet bij ons. Niet voor niets krijgen we steeds meer reacties van toeristen die de Wereldwinkelorganisatie al wel kennen en vinden dat onze winkel in Heino er uitspringt. De kracht van Wereldwinkel Heino is de eigen inkoop. Natuurlijk hebben we te maken met de landelijke richtlijn (70% Fair Trade, 30% duurzaam), maar we gaan wel zelf de beurzen af. Zo is het mogelijk specifiek inkopen te doen en met elke portemonnee rekening te houden.”
Een onderdeel van de nieuwe koers is zeker ook dat Wereldwinkel Heino meer zichtbaar wil zijn. Zo is er elke maand een speciale actie die onder andere via de Heino Koerier en social media wordt gecommuniceerd. De huidige groep vrijwilligers kan en wil nog meer werk verzetten, maar de grens is enigszins bereikt. De bestuursleden roepen dan ook iedereen en vooral jongeren op zich aan te melden als vrijwilliger. Dat kan voor werk in de winkel en ook als PR-medewerker op het gebied van social media. “We willen steeds meer toe naar een professionele uitstraling”, maken Rita en Henny duidelijk dat ambitie in een Wereldwinkel geen vies woord hoeft te zijn.
Fair Trade gemeente
De blik gaat meer dan voorheen naar de buitenwereld en daarin past een hechte samenwerking met onder andere het Dorpshuus en zeker ook de collega’s van Wereldwinkel Raalte. “Het gebeurt regelmatig dat we over en weer klanten doorverwijzen omdat we beiden net een iets ander assortiment hebben. En waarom ook niet?”
De samenwerking met Raalte is er ook al in het kader van het streven om van Raalte een Fair Trade gemeente te maken. Daarvoor is een speciale werkgroep in het leven geroepen waarin Wereldwinkel Raalte drie personen heeft afgevaardigd en Wereldwinkel Heino met Gesien Stoop en Henny Siebert is vertegenwoordigd. De werkgroep krijgt ondersteuning van een ambtenaar en gemeenteraadslid Dick Buitenkamp, eveneens woonachtig in Heino. “Daar zijn we heel blij mee. Het is een signaal dat de gemeente deze actie serieus neemt.”
De status van Fair Trade gemeente krijg je niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen. Zo moeten in Heino twee supermarkten een aantal publiekscampagnes voeren en in totaal minimaal tien Fair Trade producten aanbieden: twee op de versafdeling, vier in het koffie- en theesegment en minimaal vier in verschillende schappen (b.v. rijst, hageslag). Ook van de horeca wordt verwacht dat ze aanhaken door minimaal twee Fair Trade dranken (sap, koffie, wijn) aan te bieden. “En we kijken naar bedrijven die duurzaam zijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het punt is alleen dat het een stuk meer werk is dan we van tevoren hadden ingeschat. Het streven is dat we in het voorjaar kunnen zeggen dat we Fair Trade gemeente zijn geworden. Bij voorkeur in de Fair Trade week in mei.”